ØAMAÇ, KAPSAM VE TANIMLAR
Soru 1: Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesinin amacı nedir?
Yönerge'nin amacı, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bilim ve sanat merkezlerinin kuruluş, eğitim ve öğretim, yönetim ve işleyişi ile ilgili usul ve esasları düzenlemektir. (Md.1).
Soru 2: Bilim ve Sanat Merkezi Yönergesinin kapsamı nedir?
Bu Yönerge, Millî Eğitim Bakanlığına bağlı bilim ve sanat merkezlerinin kuruluşu, bu merkezlere devam edecek öğrencilerin seçilmesi, kayıt kabul işlemleri, öğretmenlerin seçilmesi ve hizmet içi eğitimleri ile bilim ve sanat merkezlerinde gerçekleştirilecek eğitim ve öğretim hizmetlerinin yürütülmesine ilişkin usul ve esasları kapsar. (Md.2).
Soru 3:Alan/Disiplin Nedir?
Öğretim konusu olan veya olabilecek bilgilerin bütünü, bilim dalı, program uygulama tablosunda mevcut bulunan alınması zorunlu temel alanlar ve seçmeli alanlardır. (Md.4).
Soru 4:Bilim ve Sanat Merkezi kayıt bölgesi nedir?
Birden fazla bilim ve sanat merkezi bulunan il ve ilçelerde bilim ve sanat merkezlerinin öğrenci kayıt ve nakil işlemlerini gerçekleştirecekleri bölgeyi ifade eder. (Md.4).
Soru 5:Bireyselleştirilmiş eğitim programı (BEP) nedir?
Özel yetenekli bireylerin bilim ve sanat merkezlerinde takip ettikleri program esas alınarak gelişim özellikleri, eğitim ihtiyaçları, performansları doğrultusunda hedeflenen amaçlara yönelik hazırlanan ve bu bireylere verilecek destek eğitim hizmetlerini de içeren özel eğitim programıdır. (Md.4).
Soru 6:Bireysel yetenekleri fark ettirme programı (BYF) nedir?
Genel zihinsel yetenek alanından tanılanan ve destek eğitim programını tamamlayan öğrencilerin bireysel yeteneklerini fark etmeleri amacıyla yürütülen eğitim programıdır. (Md.4).
Soru 7:Danışman öğretmen kimdir?
Öğrencinin proje üretimi ve yönetimi programı aşamasında birlikte çalıştığı öğretmendir.(Md.4).
Soru 8:Danışman rehber öğretmen kimdir?
Öğrencilerin zihinsel, fiziksel, sosyal ve duygusal gelişimlerini izlemek; devam ettiği örgün eğitim kurumu, aile ve çevresi ile olumlu iletişim kurmalarına destek olmak üzere görevlendirilen öğretmendir.(Md.4).
Soru 9:Destek eğitim odası nedir?
Okul ve kurumlarda kaynaştırma/bütünleştirme yoluyla eğitim uygulamaları kapsamında akranlarıyla birlikte aynı sınıfta eğitimlerine devam eden özel yetenekli öğrencilerin sunulan eğitim hizmetlerinden en üst düzeyde yararlanmaları amacıyla özel araç gereçler ile eğitim materyalleri sağlanarak oluşturulmuş eğitim ortamlarıdır. (Md.4).
Soru 10:Destek eğitim programı nedir?
Genel zihinsel yetenek alanından tanılanan öğrencilerin tüm alan/disiplinlerle ilişkilendirilerek yürütülen eğitim programıdır. (Md.4).
Soru 11:Özel yetenekleri geliştirme programı (ÖYG) nedir?
Müzik ve görsel sanatlar yetenek alanından uyum programını, genel zihinsel yetenek alanından ise bireysel yetenekleri fark ettirme programını tamamlayan öğrencilerin özel yeteneklerini geliştirmek amacıyla yürütülen eğitim programıdır. (Md.4).
Soru 12:Özel yetenekleri geliştirme programı (ÖYG) nedir?
Müzik ve görsel sanatlar yetenek alanından uyum programını, genel zihinsel yetenek alanından ise bireysel yetenekleri fark ettirme programını tamamlayan öğrencilerin özel yeteneklerini geliştirmek amacıyla yürütülen eğitim programıdır. (Md.4).
Soru 13:Özel yetenekli birey kimdir?
Yaşıtlarına göre daha hızlı öğrenen; yaratıcılık, sanat, liderliğe ilişkin kapasitede önde olan, özel akademik yeteneğe sahip, soyut fikirleri anlayabilen, ilgi alanlarında bağımsız hareket etmeyi seven ve yüksek düzeyde performans gösteren bireydir. (Md.4).
Soru 14:Program uygulama tablosu nedir?
Bilim ve sanat merkezinde uygulanan eğitim programlarının saat, süre, grup öğrenci sayısı, alan, yetenek geliştirme atölyeleri, seçmeli alan ve açıklamalarını gösteren tablodur. (Md.4).
Soru 15:Proje nedir?
Öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda bir alanda/konuda inceleme, araştırma ve yorum yapmak, görüş geliştirmek, yeni bilgilere ulaşmak, özgün düşünce üretmek ve çıkarımlarda bulunmak amacıyla danışman öğretmen rehberliğinde grupla ya da bireysel olarak yapacakları çalışmaların tümüdür. (Md.4).
Soru 16:Proje üretimi ve yönetimi programı nedir?
Öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda bir alanda/disiplinde danışman öğretmen rehberliğinde bireysel olarak veya grupla yürüttükleri eğitim programıdır. (Md.4).
Soru 17:Uyum programı nedir?
BİLSEM'e yeni kaydı yapılan öğrencilerin sosyal ve psikolojik gelişimleri hakkında bilgi sahibi olmak ve bu öğrencilere bilim ve sanat merkezini tanıtmak için yürütülen eğitim programıdır. (Md.4).
Soru 18:Yetenek alanı nedir?
Özel yetenekli öğrencinin tanılandığı genel zihinsel yetenek alanı, görsel sanatlar yetenek alanı ve müzik yetenek alanıdır. (Md.4).
Soru 19:Yetenek geliştirme atölyeleri nedir?
Bilim ve sanat merkezlerinin temel alanları dışında öğrencilerin keşfetme, bağımsız düşünme, fikirlerini ifade etme imkânı sağlayan ve ürün odaklı yürüttükleri tüm eğitim ve öğretim çalışmalarını ifade eder. (Md.4).
ØTANILAMA SÜRECİ
Soru 1: Bilsem'e aday gösterilme ve tanılama süreci nasıl yürütülür?
Bakanlıkça belirlenen tanılama yaşı veya sınıf seviyesi esas alınarak ve genel zihinsel yetenek, görsel sanatlar ile müzik alanlarında özel yetenekli olduğu düşünülen öğrencilerin Bilsem'lere aday gösterilmesi ile ilgili iş ve işlemler, Bakanlıkça yayımlanan tanılama takvimi doğrultusunda yürütülür. (Md.8).
Soru 2: Genel zihinsel yetenek alanında Bakanlıkça belirlenen tanılama yaşı veya sınıf seviyesi dışında aday gösterilen öğrenciler nasıl değerlendirilir?
Genel zihinsel yetenek alanında Bakanlıkça belirlenen tanılama yaşı veya sınıf seviyesi dışında aday gösterilen öğrenciler, rehberlik ve araştırma merkezlerince özel yetenekli olarak tanılananlar il özel eğitim hizmetleri kurulu kararı ile destek eğitim odası hizmetinden faydalanır. (Md.8).
Soru 3: Görsel sanatlar ve müzik yetenek alanlarında Bakanlıkça belirlenen tanılama yaşı veya sınıf seviyesi dışında aday gösterilen öğrenciler nasıl değerlendirilir?
Görsel sanatlar ve müzik yetenek alanlarında Bakanlıkça belirlenen tanılama yaşı veya sınıf seviyesi dışında aday gösterilen öğrencilerin başvuruları, il tanılama sınav komisyonuna yapılır. İl tanılama sınav komisyonu tarafından görsel sanatlar ve müzik yetenek alanında özel yetenekli olarak tanılananlar, destek eğitim odalarından faydalanır. (Md.8).
Soru 4:BİLSEM'e kaydı yapılacak öğrencilerin tanılanmasına ilişkin iş ve işlemleri hangi kurumlar yürütür?
Bilsem'e kaydı yapılacak öğrencilerin tanılanmasına ilişkin iş ve işlemler Bakanlığın yayımladığı kılavuz doğrultusunda Bakanlık, il tanılama sınav komisyonu, Bilsem'ler ile rehberlik ve araştırma merkezlerince yürütülür. (Md.9).
Soru 5:Bakanlıkça yürütülecek iş ve işlemler nelerdir?
Sınav ve tanılama takvimini belirlemek, tanılama yaşı ve sınıf düzeyini belirlemek, gözlem formlarını değerlendirerek grup değerlendirmesine alınacak öğrencileri belirlemek, grup tarama ölçme araçları ve ölçütlerini belirlemek, grup tarama testinin, aynı tarihte ve saatte uygulanarak merkezi sistemle yapılmasını sağlamak, grup değerlendirilmesinde belirlenen ölçütte ya da üzerinde performans gösteren öğrencilerin, bireysel incelemeye alınmalarını sağlamak, bireysel incelemede kullanılacak objektif ve standart testleri belirlemek ve uygulamayı yapacak uzman personelin yetiştirilmesini sağlamak, görsel sanatlar ve müzik yetenek alanında değerlendirmeye alınacak öğrencilerin değerlendirme kriterlerini belirlemek, il tanılama sınav komisyonu tarafından tanılama sonuçları bildirilen öğrencilerden Bilsem 'e yerleştirilmeye hak kazananları belirlemek. (Md.9).
Soru 6:Rehberlik ve araştırma merkezleri tarafından yürütülecek iş ve işlemler nelerdir?
İl tanılama sınav komisyonunca verilen görevleri yapmak, bireysel incelemeyi yapacak öğretmenleri il tanılama sınav komisyonuna önermek, genel zihinsel yetenek alanında aday gösterilen öğrencilerin bireysel incelemesini yapmak.(Md.9).
Soru 7: Grup tarama sınavı hangi esaslara göre yürütülür?
Aday gösterilen öğrencilerin grup taraması sınavında Bakanlıkça belirlenen ölçütler esas alınır. Aday gösterilen öğrenciler Bakanlıkça belirlenen ölçme araçları ile grup taramasına alınır. (Md.10).
Soru 8: Grup taramasında belirlenen ölçütte ya da üzerinde performans gösteren öğrencilerin bireysel incelemesi nasıl yapılır?
Tanılama takvimi süreci içerisinde, grup taramasında belirlenen ölçütte ya da üzerinde performans gösteren öğrencilerin listesi Bakanlıkça il tanılama sınav komisyonuna gönderilir. İl tanılama sınav komisyonu tarafından Bakanlıkça belirlenen ölçütler doğrultusunda, objektif ve standart ölçme araçları ile öğrencilerin bireysel incelemesi yapılır. (Md.11).
Soru 9: Bireysel inceleme süreci ile ilgili evraklar nasıl muhafaza edilir?
Bireysel inceleme süreci ile ilgili genel zihinsel yetenek alanına ait evraklar rehberlik ve araştırma merkezlerinde, görsel sanatlar ve müzik yetenek alanına ait evraklar BİLSEM arşivlerinde muhafaza edilir. (Md.11).
ØKAYIT, KABUL VE NAKİL İŞLEMLERİ
Soru 1: Bilsem'e kayıt işlemleri nasıl yapılır?
Bilsem'e yerleştirme kararı alınan öğrencilerin kayıtları tanılama kılavuzunda belirtilen takvime göre velileri tarafından yaptırılır. Birden fazla BİLSEM bulunan yerlerde öğrencinin kaydı il tanılama sınav komisyonu tarafından belirlenen Bilsem'e yaptırılır. Tanılama kılavuzunda belirtilen takvim doğrultusunda kaydı yaptırılmayan öğrenciler kayıt haklarını kaybeder. (Md.12).
Soru 2: Bilsem'e nakil işlemleri nasıl yapılır?
Bilsem'e kayıtlı öğrencinin nakli velinin ikamet adresi veya öğrencinin devam ettiği okuluna göre BİLSEM kayıt bölgesindeki Bilsem'e yapılır. Nakil isteği velinin yazılı başvurusu ile Bilsem modülü üzerinden gerçekleştirilir. Nakil başvurusu alınan öğrencinin dosyası, nakledilen Bilsem'e otuz gün içinde gönderilir. Bilsem'ler arası nakillerde en çok yedi günlük süre devamsızlıktan sayılmaz. (Md. 12).
Soru 3: Bilsem 'de kayıt güncelleme işlemleri nasıl yapılır?
Bilsem'e kayıtlı öğrencilerin velileri tarafından her yıl eylül ayının ilk haftasının sonuna kadar kayıt güncelleme işlemleri yapılır. Ortaokuldan liseye geçen Bilsem'e kayıtlı öğrencilerin kayıt güncelleme ve nakil işlemleri, örgün eğitimdeki yerleştirme işlemleri tamamlandıktan sonra gerçekleştirilir. (Md. 12).
Soru 4: Hangi durumlarda öğrencinin Bilsem öğrencisi olma hakkı saklı kalır?
Bilsem'e kayıtlı öğrencilerin nakil gittiği ilde Bilsem olmaması durumunda ya da zorunlu nedenlerle yurt dışına çıkmış öğrenci velisinin yazılı başvurusu doğrultusunda Bilsem öğrencisi olma hakkı saklı kalır. BİLSEM'e kayıtlı öğrencilerden kayıt hakkı saklı kalıp daha sonra dönen öğrencilerin hangi program seviyesinde devam edeceği öğretmenler kurulunca belirlenir. (Md. 12).
Soru 5: Kayıt sürecinde hangi belgeler gerekir?
Bilsem'e kayıt sürecinde; Kayıt formu ile Veli muvafakat belgesi istenir. (Md.13).
ØDEVAM-DEVAMSIZLIK VE İLİŞİK KESME İŞLEMLERİ
Soru 1: Bilsem' de devamsızlık hakkı ne kadardır?
Bilsem 'de bir eğitim ve öğretim yılında özürsüz devamsızlık süresi eğitim süresinin %30'unu geçemez. Devamsızlığı %20'ye ulaşan öğrenciye devamsızlık uyarısı gönderilir. Mazeret göstermeksizin devamsızlık sınırını aşanların kaydı dönem sonunda silinir. (Md.14).
Soru 2: Bilsem' de ilişik kesme işlemleri nasıl yapılır?
İkamet adresi değişikliği nedeniyle gittikleri il/ilçelerde BİLSEM bulunmaması dolayısıyla BİLSEM'e devam edemeyen öğrencilerin, BİLSEM öğrencisi olma hakkı saklı kalır. Bu hüküm büyükşehir merkez ilçeleri için uygulanmaz. Kayıt hakkı saklı tutulan öğrenciler bulundukları il/ilçede destek eğitim odasından öncelikli olarak yararlandırılır Bilsem'e kayıtlı olup kayıt güncelleme döneminde işlem yaptırmayan öğrencilerin Bilsem ile ilişiği kesilir. Ancak kayıt güncelleme tarihleri içinde resmî mazeret belirtilmesi hâlinde bu hüküm uygulanmaz. Her program sonunda, programa devam eden öğrencilerin durumları Bilsem öğretmenler kurulunda değerlendirilir. Devam ettiği programdan istifade edemediği ve programa devamında yarar bulunmadığı oy çokluğuyla kararlaştırılan öğrencilerin Bilsem'le ilişiği kesilir. Karar öğrenci velisine bildirilir. Devam-devamsızlık işlemleri BİLSEM modülü üzerinden takip edilir. (Md.14).
ØEĞİTİM ÖĞRETİM ETKİNLİKLERİ VE PROGRAMLARI
Soru 1: Bilsem eğitim hizmetlerinin amacı nedir?
Özel yetenekli öğrencilerin; bilimsel düşünce ve davranışlarla estetik değerleri birleştiren, üretken, sorun çözen, kendini gerçekleştirmiş bireyler olarak yetişmeleri, yetenekleri ve yaratıcılıklarını erken yaşta fark ederek en üst düzeyde kullanmaları, yaratıcı düşünce, keşif, icat, sosyal ilişkilerde başarı, inovasyon, liderlik, iletişim ve sanatsal beceriler kazanmaları, Özel yetenekleri doğrultusunda bilimsel çalışma disiplini kazanmaları, disiplinler arası düşünme, sorunları çözme, belirlenen ihtiyaçları karşılamaya yönelik projeler gerçekleştirmeleri amaçlanır. (Md.6).
Soru 2: Bilsem eğitim öğretim hizmetleri nasıl yürütülür?
Eğitim hizmetleri özel yetenekli öğrencilerin performansları ve eğitim ihtiyaçları doğrultusunda hazırlanacak BEP'e göre yürütülür. BEP hazırlanırken özel yetenekli öğrencilerin eğitim ve öğretimindeki tüm gelişim alanları bütünlük içerisinde ele alınır. Bilsem 'de uygulanan öğretim programları, öğrencilerin devam ettikleri örgün eğitim kurumlarının programları ile bütünlük oluşturacak şekilde hazırlanır ve öğrenci merkezli olarak yürütülür. (Md.7).
Soru 3: Eğitim ve öğretim etkinlikleri ne zaman planlanır?
Bilsem'de gerçekleştirilecek eğitim ve öğretim etkinlikleri öğrencinin örgün eğitim gördüğü saatler dışında hafta içi ve/veya hafta sonu olacak şekilde planlanır. (Md.15).
Soru 4: Bilsem 'de eğitim ve öğretim hizmetleri hangi takvime göre yürütülür?
Eğitim ve öğretim etkinlikleri eğitim ve öğretim yılı içerisinde Bakanlıkça hazırlanan ortak yıllık çalışma takvimine göre yürütülür. Ayrıca yarıyıl ve yaz tatillerinde yaz okulu, kış okulu ve öğrenci kampları düzenlenebilir. Eğitim ve öğretim yılı içindeki her dönem sonunda Bilsem müdürlüğünce hazırlanacak değerlendirme raporları Bakanlığa gönderilir. (Md.15).
Soru 5: Bilsem'e kayıtlı öğrenciler hangi programlara alınır?
Bilsem 'e kayıtlı öğrenciler; uyum, destek eğitimi, bireysel yetenekleri fark ettirme, özel yetenekleri geliştirme, proje üretimi ve yönetimi programlarına alınırlar. (Md.15).
Soru 6:Bilsem'e kayıtlı öğrenciler hangi etkinliklerden yararlanır?
Tarihî mekân, müze, sanayi tesisi, üniversite, festival, fuar ve yakın çevre ziyaretleri, konferans, dinleti, konser, sergi, imza günü etkinliklerine katılım ile kurum içi ve dışı bilimsel, kültürel, sanatsal ve sosyal faaliyetlerin tamamından yararlanır. (Md.15).
Soru 7:Bilsem'lerde uygulanacak eğitim ve öğretim programları hangi esaslara göre hazırlanır?
Programlar, ilgili sınıf/branş öğretmenlerinin rehberliğinde, öğrenci merkezli ve disiplinler arası yapıda, bireysel öğrenmeye uygun, öğrencilerin etkin problem çözme, karar verme ve yaratıcılık gibi yetişkinlik dönemlerinde ihtiyaç duyacakları üst düzey zihinsel, sosyal, kişisel ve akademik becerileri kazanmalarını sağlayacak şekilde ilgi, yetenek ve potansiyellerine göre farklılaştırılarak ve zenginleştirilerek hazırlanır. (Md.16).
Soru 8: Bilsem'lerde Eğitim programlarının uygulanmasında hangi kurumlarla işbirliği yapılır?
Eğitim programlarının uygulanmasında üniversite, kurum ve kuruluşlarla bilimsel, sanatsal, kültürel vb. hususlarda iş birliği yapılır. (Md.16).
Soru 9:Seçmeli alan/etkinlik/yetenek geliştirme atölyeleri nedir?
Uyum programı dışındaki diğer tüm programlarda yerel fırsatlar da değerlendirilerek seçmeli alan/etkinlik/yetenek geliştirme atölyeleri açılabilir. Öğrencilerin seçmeli alanlardan ders/etkinlik/yetenek geliştirme atölye seçimlerinde tanılandıkları yetenek alanlarına göre Program Uygulama Tablosunda belirtilen esaslara uygun seçim yapılır. (Md.16).
Soru 10: Öğrenciler Seçmeli alan/etkinlik/yetenek geliştirme atölyelerinden kaç saat yararlanabilir?
Öğrenciler temel alanlarda öngörülen ders/etkinlikleri öngörülen sürelerde almak şartıyla; seçmeli alan ders/etkinlik/yetenek geliştirme atölyelerinden haftada en az birini, en az 2 ders saati olarak alabilirler. Seçmeli ders/etkinlik/yetenek geliştirme atölyeleri seçiminde üst sınır aranmaz. Seçmeli etkinlik/ders/yetenek geliştirme atölyeleri kayıt güncelleme döneminde veli tarafından seçilir. (Md.16).
Soru 11:Seçmeli alanların eğitim programlarını kimler hazırlar?
Seçmeli alanların eğitim programları öğrencilerin yaş ve bilişsel düzeylerine uygun olarak ilgili seçmeli alan ders/etkinlik/yetenek geliştirme atölye öğretmeni tarafından hazırlanır ve BİLSEM yönetimince onaylandıktan sonra uygulanır. (Md.16).
Soru 12: Bilsem' de hangi eğitim programları yer alır?
Bilsem'e kayıtları yapılan öğrenciler; uyum, destek eğitimi, bireysel yetenekleri fark ettirme, özel yetenekleri geliştirme, proje üretimi ve yönetimi eğitim programlarına alınırlar. (Md.17).
Soru 13:Programları tamamlayan öğrencilere herhangi bir belge verilir mi?
Programları tamamlayan öğrencilere tamamladığı her programın sonunda Bilsem müdürlüğünce "Program Tamamlama Belgesi" verilir. (Md.17).
Soru 14: Uyum Programı nedir?
Bilsem'e yeni kaydı yapılan genel zihinsel yetenek, müzik ve görsel sanatlar yetenek alanı öğrencilerinin Bilsem'e uyumunu sağlamak amacıyla kurumu, programları tanıma ile öğretmen ve diğer öğrencileri tanımalarını içeren programdır. (Md.18).
Soru 15: Uyum Programında etkinlikler planlanırken nelere dikkat edilir?
Öğrenciyi tanımayı amaçlayan; kişisel, sosyal ve psikolojik gelişimlerine katkı sağlayan, bilimsel düşünceyi ve estetik duyguları geliştiren etkinlikler yapılır. Bilsem imkânlarının, laboratuvarlarının, yetenek geliştirme atölyelerinin ve çalışanlarının tanıtılmasına yönelik etkinlikler planlanır. Etkinliklere ait evrak rehberlik öğretmenine verilerek öğrenciye ait dosyada muhafaza edilir. (Md.18).
Soru 16:Uyum programı etkinliklerinde kimler görev alabilir?
Uyum programı etkinliklerinde sınıf öğretmeni ile rehberlik öğretmeni öncelikli olmak üzere tüm öğretmenler uygulayıcı ve gözlemci olarak görev alabilir. (Md.18).
Soru 17:Uyum programı etkinlikleri nasıl değerlendirilir?
Uyum programı süresince öğrencilerle ilgili elde edilen veriler öğretmenler kurulunda her öğrenci için ayrı ayrı değerlendirilir. Değerlendirme sonuçları rehberlik öğretmeni tarafından öğrenci dosyasına işlenir. (Md.18).
Soru 18:Destek eğitim programı nedir?
Uyum programını tamamlayan genel zihinsel yetenek alanından tanılanan öğrencilerin geliştirmesi gereken temel becerileri tüm alan/disiplinlerle ilişkilendirilmesini esas alan eğitim programıdır. (Md.19).
Soru 19: Destek eğitim programında öğrencilere hangi becerilerin kazandırılması hedeflenir?
Destek eğitim programında iletişim, iş birliği, grupla çalışma, öğrenmeyi öğrenme, problem çözme, bilimsel araştırma, girişimcilik, eleştirel ve yaratıcı düşünme, etkili karar verme, teknoloji okuryazarlığı, sosyal sorumluluk, kaynakları etkin kullanma becerileri program uygulama tablosu ile ilişkilendirilerek kazandırılır. Destek eğitim programında öğrencilerle bireysel ya da grup olarak proje hazırlama çalışmalarına başlanabilir. (Md.19).
Soru 20:Destek eğitim programındaki gruplarda öğrenci sayıları nasıl belirlenir?
Destek eğitim programı etkinliklerinin yapılacağı gruplardaki öğrenci sayıları program uygulama tablosuna göre belirlenir. (Md.19).
Soru 21:Bireysel yetenekleri fark ettirme programı nedir?
Genel zihinsel yetenek alanında tanılanan ve destek eğitim programını tamamlayan öğrencilerin bireysel yeteneklerini fark etmeleri amacıyla yürütülen eğitim programıdır. (Md.20).
Soru 22:Bireysel yetenekleri fark ettirme programında öğrenci grupları ve sayıları nasıl belirlenir?
Destek eğitim programı sonunda elde edilen veriler doğrultusunda bu programın uygulanabilmesi için öğrenciler gruplara ayrılır. Oluşturulacak gruplardaki öğrenci sayıları Program Uygulama Tablosuna göre belirlenir. (Md.20).
Soru 23:Bireysel yetenekleri fark ettirme programında etkinlikler nasıl ve kimler tarafından planlanır?
Öğrencinin en çok ilgi duyduğu, yetenekli olduğu ve ileride üzerinde derinlemesine çalışmalar yapabileceği alanları belirlemek için her bir alana özgü tutum ve becerileri fark ettirici etkinlikler ilgili alan öğretmeni tarafından planlanır. Her danışman rehber öğretmenin sorumlu olacağı öğrenci grubu bireysel yetenekleri fark ettirme programında tekrar belirlenir. (Md.20).
Soru 24:Bireysel yetenekleri fark ettirme programı döneminde proje çalışmaları nasıl yürütülür?
Bireysel yetenekleri fark ettirme programı döneminde disiplinler arası ilişkiler dikkate alınarak proje üretim çalışmaları devam ettirilir ve projeler destek eğitim programına göre daha kapsamlı hazırlanır. (Md.20).
Soru 25:Bireysel yetenekleri fark ettirme programında öğrenciler nasıl değerlendirilir?
Bireysel yetenekleri fark ettirme programının tamamlanmasını takiben öğrenciler, öğretmenler kurulunca çoklu değerlendirme yöntemiyle değerlendirilerek özel yetenekleri geliştirme programı alanlarına yönlendirilir. Bireysel yetenekleri fark ettirme programı öğrencinin bütün alanları tanıyacağı şekilde Bireysel yetenekleri fark ettirme 1 ve bireysel yetenekleri fark ettirme 2 olmak üzere toplamda iki eğitim ve öğretim yılı olarak planlanır. (Md.20).
Soru 26:Özel yetenekleri geliştirme programı nedir?
Müzik ve görsel sanatlar yetenek alanından uyum programını, genel zihinsel yetenek alanından ise bireysel yetenekleri fark ettirme programını tamamlayan öğrencilerin özel yeteneklerini geliştirmek amacıyla yürütülen eğitim programıdır. (Md.21).
Soru 27:Özel yetenekleri geliştirme programı nasıl uygulanır?
Özel yetenekleri geliştirme programının uygulanması sürecinde, disiplinler arası ilişkiler dikkate alınarak öğrencilerin yönlendirildiği disiplin/disiplinlerde derinlemesine, ileri düzeyde bilgi, beceri, davranış kazanmaları ve bu doğrultuda üretimde bulunmaları sağlanır. Görsel sanatlar ve müzik alanından tanılanan öğrenciler için hazırlanan özel yetenekleri geliştirme programında ilgili alanın tanıtımı yapılır. Öğrencinin alan ile ilgili yeteneklerini fark ettirici etkinlikler planlanır, derinlemesine sanatsal etkinliklere bu aşamalardan sonra geçilir. (Md.21).
Soru 28:Özel yetenekleri geliştirme programı öğrencileri hangi seçmeli alan ders/etkinlik ve yetenek geliştirme atölyelerden yararlanabilirler?
Genel yetenek, görsel sanatlar ve müzik özel yetenekleri geliştirme programı öğrencileri, tanılandıkları alandaki özel yetenekleri geliştirme programı etkinliklerini öngörülen sürelerde almak koşuluyla Program Uygulama Tablosunda belirtilen seçmeli alan ders/etkinlik ve yetenek geliştirme atölyelerinden öğretmen ve öğrencilerin talepleri göz önünde bulundurularak Bilsem imkânları dâhilinde yararlandırılır. (Md.21).
Soru 29:Proje üretimi ve yönetimi programı nedir?
Özel yetenekleri geliştirme programını tamamlayan öğrencilerin ilgi, istek ve yetenekleri doğrultusunda bir alanda/disiplinde grupla veya bireysel olarak yürütülen eğitim programıdır. (Md.22).
Soru 30:Proje üretimi ve yönetimi programına geçen öğrenci proje hazırlamak zorunda mıdır?
Proje üretimi ve yönetimi programı aşamasında öğrenci her eğitim ve öğretim yılında en az bir proje hazırlar. (Md.22).
Soru 31:Proje üretimi ve yönetimi programında proje konuları nasıl belirlenir?
Proje konuları, danışman öğretmenlerin rehberliğinde öğrenciler tarafından belirlenir ve yürütülür. Proje konusu seçiminde öncelikle öğrencinin özel yetenekleri geliştirme programında eğitim aldığı alan olmak üzere diğer alanlar da tercih edilebilir. Her türlü üretim, bilimsel çalışma ve sanat etkinlikleri projelendirilir. (Md.22).
Soru 32:Proje üretimi ve yönetimi programındayöntem nasıl belirlenir?
Proje üretimi ve yönetimi programı kapsamında yürütülen etkinliklerde yöntem olarak öğretmenlerin öğrencilere bilgi aktarmasından çok belirlenen projeler doğrultusunda çalışmaları ve bu süreç içerisinde öğrenmeleri temel alınır. (Md.22).
Soru 33: İlerleme raporu nedir?
Danışman öğretmen, proje öneri formu ve en az bir ilerleme raporunu BİLSEM Modülü üzerinden doldurur. (Md.22).
Soru 34:Öğrencinin bir eğitim ve öğretim yılında proje üretememesi durumunda nasıl bir yol izlenir?
Öğrencinin proje üretimi ve yönetimi programı aşamasında bir eğitim ve öğretim yılında proje üretememesi durumunda danışman öğretmen üretimin gerçekleşmeme nedenlerini yazılı rapor hâlinde öğretmenler kuruluna bildirir. (Md.22).
Soru 35:Proje çalışmaları sırasında idarenin işlevi nedir?
BİLSEM idaresi, proje çalışmaları sırasında ortaya çıkan özgün fikrin endüstriyel hâle getirilmesi için patent, faydalı model, marka ve tasarım başvuru süreçlerine ilişkin işlemleri gerçekleştirir. (Md.22).
Soru 36: Hazırlanan projeler nasıl sonuçlandırılır ve tamamlanan projelerle ilgili hangi işlemler yapılır?
Proje yazımı Genel Müdürlükçe yayımlanan BİLSEM Proje Yazım Kılavuzu'na göre gerçekleştirilir. Projeyi hazırlayan öğrenci, projesini jüri önünde savunur. Projesi hakkında düzeltme kararı verilen öğrenci, en geç üç ay içinde gerekli düzeltmeleri yaparak aynı jüri önünde projesini yeniden savunur. Onaylanan projenin bir nüshası BİLSEM idaresince jüri onayını gösteren ıslak imzalı belge ile birlikte Genel Müdürlüğe gönderilir. Jüri tarafından patent potansiyeli olan projelerin başvuruları Genel Müdürlükçe gerçekleştirilir. Tamamlanan projeler öğrenci ve proje danışmanı öğretmen tarafından BİLSEM modülüne işlenir. (Md.23).
ØÖLÇME VE DEĞERLENDİRME
Soru 1: Ölçme ve değerlendirme ile ne amaçlanır?
Ölçme ve değerlendirme programların uygulama sürecinde ve sonunda öğrencilerin performanslarını ve yapılan etkinliklerin ne düzeyde başarılı olduğunu belirlemeyi amaçlar. (Md.24).
Soru 2: Programların süreç ve sonuç değerlendirmesi kimlerce yapılır?
Her eğitim programında, programların süreç ve sonuç değerlendirmesi danışman öğretmenlerce yapılır. Bakanlıkça hazırlanan Bilsem modülündeki "Eğitim Programı Değerlendirme Tablosu" ilgili alan öğretmenlerince doldurulur. (Md.24).
Soru 3: Öğretmenler öğrenciler hakkında hazırladıkları gözlem evraklarını nasıl muhafaza eder?
Her kademedeki eğitim programı uygulamasını sürdüren öğretmenler, öğrenciler hakkında hazırladıkları bütün gözlem evrakını rehberlik öğretmenine teslim eder. Rehberlik servisi kendi görüşlerini de ekleyerek formları raporlaştırıp muhafaza eder. Her dönem sonunda öğrencinin durum raporunu yönetime sunar ve veliyi bilgilendirir. (Md.24).
ØEĞİTİM ÖĞRETİM ORTAMI VE SÜRESİ
Soru 1: Bilsem' de eğitim öğretim ortamı nasıl hazırlanır?
Bilsem'deki eğitim ve öğretim ortamları bireysel eğitim ve grup eğitimine uygun, özel yetenekli öğrencilerin gelişim ve öğrenme özelliklerini destekleyici nitelikte hazırlanır. Eğitim ve öğretim ortamları, farklı ilgi ve yetenek alanlarını tespit etmeye, üst düzey düşünme becerilerini geliştirmeye yönelik zengin araç gereç ve materyallerle donatılır. (Md.25).
Soru 2: Bilsem' de uyum programı kaç saat olarak planlanır?
Uyum programı iki aylık süreyi geçmeyecek şekilde toplam 40 ders saati olarak planlanır ve uygulanır. (Md.26).
Soru 3: Bilsem' de destek eğitim programı kaç saat olarak planlanır?
) Destek eğitim programı, 2 ve 3. sınıfta BİLSEM'e kayıt yaptıran öğrenciler için ilk yılı öncelikle sınıf öğretmenleri tarafından okutulmak üzere, uyum programı süresi dâhil en az 2 eğitim ve öğretim yılı olacak şekilde planlanır ve uygulanır. 4. sınıfta BİLSEM'e kayıt yaptıran öğrenciler için sınıf/branş öğretmenleri tarafından okutulmak üzere uyum programı süresi dâhil 1 eğitim ve öğretim yılı olacak şekilde planlanır ve uygulanır. (Md.26).
Soru 4: Bilsem' de Bireysel yetenekleri fark ettirme programı kaç saat olarak planlanır?
Bireysel yetenekleri fark ettirme programı 5.sınıf düzeyinden başlamak şartıyla öğrencinin bütün alanları tanıyacağı şekilde 2 eğitim ve öğretim yılı olacak şekilde planlanır ve uygulanır.(Md.26).
Soru 5: Bilsem' de Özel yetenekleri geliştirme programı kaç saat olarak planlanır?
Özel yeteneklerin geliştirilmesi programı, genel zihinsel yetenek alanında tanılanan öğrenciler için 2 eğitim ve öğretim yılı; görsel sanatlar ve müzik alanında tanılanan öğrenciler için 7 eğitim ve öğretim yılı olarak planlanır ve uygulanır. (Md.26).
Soru 6: Özel yeteneklerin geliştirilmesi programı görsel sanatlar ve müzik alanından tanılanan öğrenciler için ne şekilde uygulanır ?
Özel yeteneklerin geliştirilmesi programı görsel sanatlar ve müzik alanından tanılanan öğrenciler için aşağıdaki şekilde uygulanır:
a) BİLSEM'e 2. sınıfta kayıt olan öğrenciler için 7 eğitim öğretim yılı,
b) BİLSEM'e 3. sınıfta kayıt olan öğrenciler için 6 eğitim öğretim yılı,
c) BİLSEM'e 4. sınıfta kayıt olan öğrenciler için 5 eğitim öğretim yılı olarak planlanır ve uygulanır. (Md.26).
Soru 7: Bilsem' de her ders kaç dakika olarak planlanır?
Her ders/etkinlik/yetenek atölyesi saati 40 dakika olarak planlanır ve uygulanır. (Md.26).
ØKURULLAR, KOMİSYONLAR VE GÖREVLERİ
Soru 1: Bilim ve sanat merkezi öğretmenler kurulu kimlerden oluşur?
Bilsem öğretmenler kurulu, Bilsem müdürü başkanlığında, müdür yardımcıları ve öğretmenlerden oluşur. (Md.27).
Soru 2: Bilim ve sanat merkezi öğretmenler kurulunun görevleri nelerdir?
· Eğitim ve öğretim yılının başında, ilk öğretmenler kurulu toplantısında bir eğitim ve öğretim yılı boyunca ihtiyaç duyulan kurul ve komisyonları belirlemek ve üyelerinin seçimini yapmak.
· Bilsem 'de yıl boyu yapılacak etkinlikleri planlamak ve değerlendirmek.
· Devam ettiği programlarda anlamlı derecede farklılığı gözlenen öğrencilerin, öğretmenler kurulu kararı ile öğrenci düzeyine uygun alt/üst eğitim programlarına yerleştirilmesini sağlamak.
· Uyum programı dışındaki diğer tüm programlarda yeni seçmeli alan/etkinlik/yetenek geliştirme atölyeleri açmak için karar almak. (Md.28).
Soru 3: Bilim ve sanat merkezi öğretmenler kurulu çalışma usul ve esasları nelerdir?
· Öğretmenler kurulu, ders yılı başlamadan önce, ikinci dönem başında ve ders yılı sonunda toplanır. Ayrıca BİLSEM müdürünün gerekli gördüğü zamanlarda ve kurul üyelerinin salt çoğunluğunun yazılı isteği doğrultusunda da kurul toplantısı yapılır.
· Kurul toplantılarında belirtilen görüşler ve alınan kararlar, kurulca seçilen yazman tarafından tutanak altına alınır ve imzalanır. Kararlar oy çokluğuyla alınır. Oyların eşit olması durumunda başkanın kullandığı oy yönünde çoğunluk sağlanmış sayılır ve alınan kararlar, karar defterine yazılarak uygulanmak üzere yönetici ve öğretmenler tarafından imzalanıp saklanır. (Md.29).
Soru 4: Araştırma ve geliştirme birimi kimlerden oluşur?
Araştırma ve geliştirme birimi; müdür yardımcısı başkanlığında en az dört öğretmenden oluşur. Ekip, eğitim ve öğretim yılı başında Bilsem öğretmenler kurulunca oluşturulur. (Md.30).
Soru 5: Araştırma ve geliştirme biriminin görevleri nelerdir?
· Stratejik planlama ve kalite geliştirme çalışmalarını yürütmek ve raporlamak.
· Bilsem'de üretilecek olan kurumsal proje çalışmalarını planlamak, koordine etmek ve uygulamak.
· Bilsem'in kurumsal kapasitesini geliştirecek ulusal, uluslararası, bölgesel ve yerel düzeyde hibe programlarını takip etmek, projeler hazırlamak, yürütmek ve sonuçlarını raporlamak.
· Öğrencilerin eğitim ve öğretim süreçleri ile eğitim modellerine yönelik yerel ve uluslararası düzeyde inceleme ve araştırmaları takip etmek ve sonuçları ile ilgili raporları Bilsem yönetimine sunmak.
· Proje üretimi ve yönetimi programında yürütülen projelerin Bilsem dışı kurum, kuruluşlar ve üniversiteler ile iş birliği imkânlarını araştırmak ve koordinasyonunu sağlamak.(Md.30).
Soru 6: İl tanılama sınav komisyonu ve üyeleri kimlerden oluşur?
İl tanılama sınav komisyonu İl/ilçe millî eğitim müdürü başkanlığında; Özel eğitim ve rehberlik hizmetlerinden sorumlu milli eğitim müdür yardımcısı/şube müdürü, BİLSEM müdürleri, Rehberlik ve araştırma merkezi müdürleri olmak üzere en az 4 üyeden oluşur. (Md.31).
Soru 7: İl tanılama sınav komisyonunun görevleri nelerdir?
· Genel zihinsel ve özel yetenek/beceri alanında, bireysel incelemeye alınacak öğrencilerle ilgili tanılama sürecini yönetmek.
· Tanılama takvimi dışında görsel sanatlar ve müzik alanlarında aday gösterilen öğrencilerle ilgili iş ve işlemleri yürütmek.
· Görsel sanatlar yetenek/beceri değerlendirme komisyonu ve müzik yetenek/beceri değerlendirme komisyonunu oluşturmak.
· Görsel sanatlar ve müzik alanında değerlendirmeye alınacak öğrenci sayısını dikkate alarak birden fazla komisyon oluşturmak.
· Üniversitelerin ilgili bölümleri, konservatuarların öğretim üyeleri ve güzel sanatlar lisesi öğretmenleri öncelikli olmak üzere, görsel sanatlar ve müzik alanında yeterli sayıda öğretmen görevlendirerek komisyonun oluşumunu sağlamak.
· Bireysel inceleme ve değerlendirme sürecinde görevlendirileceklerin onay ve izin işlemlerini yürütmek.
· Bireysel inceleme ve değerlendirme süreci için uygun sınav ortamı sağlamak.
· Bireysel inceleme ve değerlendirme sonuçlarına göre sıralanan öğrenci listesini Bakanlığa göndermek. (Md.32).
Soru 8:Görsel sanatlar yetenek/beceri değerlendirme komisyonu kimlerden oluşur?
Görsel sanatlar alanında özel yetenekli olduğu düşünülen öğrencilerin tanılamaları ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek üzere oluşturulan komisyon Bilsem 'lerin ve diğer okul/kurumların ilgili alan öğretmenlerinden olmak üzere 5 asil üyeden oluşur. Aynı usulle yedek üye belirlenir. (Md.33).
Soru 9:Görsel sanatlar yetenek/beceri değerlendirme komisyonunun görevleri nelerdir?
Görsel sanatlar yetenek/beceri değerlendirme komisyonu görsel sanatlar alanında aday gösterilen öğrencilerin bireysel incelemelerini Bakanlıkça belirlenen ölçütler doğrultusunda yapar.(Md.33).
Soru 10:Müzik yetenek/beceri değerlendirme komisyonu kimlerden oluşur?
Müzik alanından özel yetenekli olduğu düşünülen öğrencilerin tanılamaları ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek üzere oluşturulan komisyon Bilsem 'lerin ve diğer okul/kurumların ilgili alan öğretmenlerinden olmak üzere 5 asil üyeden oluşur. Aynı usulle yedek üye belirlenir. (Md.34).
Soru 11:Müzik yetenek/beceri değerlendirme komisyonunun görevleri nelerdir?
Müzik yetenek/beceri değerlendirme komisyonu müzik alanında aday gösterilen öğrencilerin bireysel incelemelerini Bakanlıkça belirlenen ölçütler doğrultusunda yapar.(Md.34).
Soru 12:İl öğretmen değerlendirme komisyonu üyeleri kimlerden oluşur?
İllerde insan kaynaklarından sorumlu il millî eğitim müdür yardımcısı/şube müdürü başkanlığında, özel eğitim hizmetlerinden sorumlu il millî eğitim müdür yardımcısı/şube müdürü, ilde bulunan BİLSEM müdürleri, il millî eğitim müdürlüğünce seçilen bir rehberlik ve araştırma merkezi müdürü, ilkokul, ortaokul ve lise kademelerinden birer müdür olmak üzere en az yedi (7) üyeden oluşur. (Md. 35).
Soru 13:İl öğretmen değerlendirme komisyonunun görevleri nelerdir?
· Başvuran adayların başvuru belgelerini öğretmen değerlendirme kriterleri üzerinden incelemek.
· Yapılan değerlendirme sonucunda, alanlar bazında en yüksek puan alan öğretmenden başlamak üzere başarı durumu listesini (son sıradaki adayla eşit puan alanlar dâhil) oluşturmak.
· Alanlar bazında merkezlerin norm ihtiyacının 3 (üç) katı kadar adayın, bölge sözlü sınavına (son sıradaki adayla eşit puan alanlar dâhil) alınması için sonuçları Bakanlığa bildirmek.
· İl öğretmen değerlendirme komisyonu sekretarya işlemleri illerdeki öğretmen atamadan sorumlu birimlerce yürütülür.(Md. 35).
Soru 14: Bölge sözlü sınav komisyonu üyeleri kimlerden oluşur?
Genel Müdürlükten bir daire başkanı başkanlığında, il millî eğitim müdürünün belirleyeceği il millî eğitim müdür yardımcısı veya ilçe millî eğitim müdürü, il millî eğitim şube müdürü (öncelikle özel eğitim ve rehberlik hizmetlerinde sorumlu şube müdürü) olmak üzere üç üyeden oluşur. Komisyona herhangi bir yasal gerekçe ile üyelerin katılamama durumunda aynı usulle yedek üye belirlenir. (Md.36).
Soru 15: Bölge sözlü sınav komisyonu üyeleri kimlerden oluşur?
· Sözlü sınav sorularını hazırlamak veya hazırlatmak.
· İl öğretmen değerlendirme komisyonunca bildirilen adaylara sözlü sınav yapmak ve değerlendirmek.
· Sözlü sınava katılan adayların sınav sonuçlarını duyurmak.
· Sözlü sınava ilişkin itirazları sonuçlandırmak.
· Sözlü sınava ilişkin diğer iş ve işlemleri yürütmek.(Md.36).
Soru 16: Proje Jürisi kimlerden oluşur ve görevleri nelerdir?
Proje jürisi; danışman öğretmen, kurum müdürü veya kurum müdürü tarafından görevlendirilen bir müdür yardımcısı, en az bir kurum öğretmeni ile alanları göz önünde bulundurularak seçilen bir akademik personel veya uzmandan oluşur. Proje jürisinin görevleri şunlardır:
· Proje üretimi ve yönetimi programına kayıtlı öğrencinin hazırlamış olduğu projeyi değerlendirmek ve gerekli çalışmaları yapmasını sağlamak. (Md.37).
ØBİLİM VE SANAT MERKEZİ PERSONELİ VE GÖREVLERİ
Soru 1: Bilim ve sanat merkezi müdürünün görev ve sorumlulukları nelerdir?
· BİLSEM'i ilgili mevzuat doğrultusunda yönetmek.
· Eğitim ve çerçeve planlarını hazırlama, uygulama, değerlendirme süreçlerini izleyip gerekli tedbirleri almak.
· BİLSEM öğretmenler kuruluna başkanlık etmek.
· BİLSEM aylık faaliyet raporlarını Genel Müdürlüğe sunmak.
· BİLSEM modülü üzerinden ilgili iş ve işlemleri yürütmek. (Md.38).
Soru 2: Bilim ve sanat merkezi müdür yardımcısının görev ve sorumlulukları nelerdir?
· İlgili mevzuat kapsamında iş ve işlemleri yürütmek.
· BİLSEM'de oluşturulan kurul, komisyon ve ekiplerde verilen görevleri yerine getirmek.
· Müdürün görev almadığı kurul, komisyon ve ekiplere başkanlık etmek.
· Belge, defter, çizelge ve formlarla ilgili iş ve işlemleri yürütmek.
· Kendisine verilen nöbet görevini yürütmek, öğretmen nöbet hizmetlerinin yürütülmesini sağlamak.
· Sorumlu olduğu öğrenciler ile ilgili iş ve işlemleri yürütmek.
· Müdür tarafından verilen diğer görevleri mevzuata uygun olarak yerine getirmek. (Md.39).
Soru 3: Rehberlik öğretmeninin görevleri nelerdir?
· Her eğitim programı sonunda süreç ile ilgili verileri tasnif etmek, raporlaştırmak, değerlendirmeleri yapmak, değerlendirme raporlarını öğretmenler kuruluna sunmak.
· BİLSEM öğrenci ve velileriyle bireysel görüşmelerde bulunmak.
· Uyum eğitim programı sürecinde velilere BİLSEM'in tanıtımını yapmak.
· Veli ve öğrencinin devam ettiği okul arasında iletişim ve iş birliğini yürütmek.
· Velilere aile eğitimi seminerleri vermek.
· Danışman rehber öğretmenlerin sorumlu olduğu öğrencileri belirleyerek öğrencilerle ilgili yapılan gözlem sonuçları ile öğretmenlerin teklifleri doğrultusunda öğrenci gruplarını yeniden oluşturmak.
· Mezunların izlenmesine yönelik iş ve işlemleri yürütmek.
· BİLSEM müdürünün verdiği diğer görevleri mevzuatına uygun olarak yapmak.(Md.40).
Soru 4: Öğretmenlerin görev ve sorumlulukları nelerdir?
· BİLSEM eğitim modeline ve amacına uygun olarak eğitim ve öğretim planı hazırlamak, hazırlanan planın aksayan yönlerini belirlemek ve öğretmenler kurulu toplantılarında gündeme getirmek.
· Öğrencileri, yetenek alanlarında gösterdikleri başarılarının yanında gelişim özellikleri ile de değerlendirmede rehberlik öğretmeni ve veli ile işbirliği yapmak.
· BİLSEM'de uygulanan programların her eğitim ve öğretim aşaması içinde ve süreç sonunda öğrencilere yönelik değerlendirmelerini yaparak rehberlik öğretmenine bildirmek,
· Danışman rehber öğretmeni olduğu öğrencilerin "Öğrenci Sosyal ve Kişilik Hizmetleri" kapsamında çalışma planını hazırlamak ve BİLSEM yönetimine sunmak.
· Danışman rehber öğretmeni oldukları öğrencilerin velileri ve örgün eğitim kurumlarındaki öğretmenleri ile periyodik aralıklarla görüşmek ve görüşme sonuçlarını rehberlik öğretmenine bildirmek.
· Alanı ile ilgili etkinliklerde gerekli olan araç gereci belirlemek ve eksik olanları idareye bildirmek.
· Öğretmen nöbet hizmetlerini mevzuata uygun olarak yürütmek.
· BİLSEM müdürü tarafından verilen diğer görevleri mevzuata uygun olarak yerine getirmek. (Md.41).
ØBİLİM VE SANAT MERKEZİNE ÖĞRETMEN SEÇİMİ VE ATAMA
Soru 1: Bilsem'e öğretmen seçimi hangi kurum tarafından yürütülür?
Bilsem'e öğretmen seçimi Millî Eğitim Bakanlığı İnsan Kaynakları Genel Müdürlüğü ile Genel Müdürlük tarafından belirlenen atama ölçütleri doğrultusunda yayımlanan kılavuz hükümlerine göre Bakanlıkça yürütülür. (Md.42).
Soru 2: Öğretmen seçimi ve atama süreci nasıl işler?
· Bilsem'lerin öğretmen ihtiyaçlarına göre Bakanlık herhangi bir takvime bağlı kalmaksızın öğretmen seçimi yapabilir.
· Millî Eğitim Bakanlığı Öğretmen Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nin "Hizmetin Gereği Olarak Yapılacak Yer Değiştirmeler" başlıklı 50'nci maddesinde belirtilen hususlar göz önüne alınarak öğretmenler, seçim sürecine başvuruda bulunur.
· Atamalar, başvuruda bulunan öğretmenlerin Bakanlıkça belirlenen en son atama alanlarına göre yapılır.
· Yönetici konumunda olanların bilim ve sanat merkezlerine öğretmen olarak atanmaları hâlinde yöneticilik görevleri sona erer.
· Ataması gerçekleştirilenlerin, eski görev yerinden ayrılmamış olmak şartıyla atama tarihinden sonra oluşan ve Öğretmenlerin Atama ve Yer Değiştirme Yönetmeliği'nde belirtilen 15 mazeret durumlarına bağlı olarak istemeleri hâlinde atamaları iptal edilir.
· Bakanlık merkez ve taşra teşkilatında veya diğer kurumlarda geçici görevli olanlar, yurt dışı görevinde bulunanlar ile aylıksız izinli olan öğretmenlerin başvuruları kabul edilir. Ancak atamalarının yapıldığı tarihten itibaren en geç 2 ay içinde göreve başlamamaları hâlinde atamaları iptal edilir.
· Atama koşullarını taşımadıkları hâlde atanan veya göreve başlayanların atamaları iptal edilerek sorumlular hakkında gerekli işlem yapılır. (Md.42).
Soru 3: Bilsem 'de hizmetçi eğitim faaliyetleri nasıl yürütülür?
Bilsem 'de verimliliğin ve kalitenin artırılması amacıyla her eğitim ve öğretim yılında alanlar bazında öğretmenlere ve yöneticilere Bakanlıkça yılda en az bir kez hizmet içi eğitim, seminer veya kurs düzenlenir. (Md.43).
ØMEZUN TAKİP SİSTEMİ
Soru 1: Bilsem 'de mezun takip sistemi nasıl işler?
BİLSEM'den mezun olan öğrencilere ait veriler toplanarak eğitim öğretim programlarının çıktılarının ölçülmesi ve değerlendirilmesi amaçlanır.(Md.44).